Moncton - Reisverslag uit Moncton, Canada van Lotte Alderen - WaarBenJij.nu Moncton - Reisverslag uit Moncton, Canada van Lotte Alderen - WaarBenJij.nu

Moncton

Door: Lotte

Blijf op de hoogte en volg Lotte

04 Augustus 2019 | Canada, Moncton

De wekker stond vanochtend vroeg al om 6 uur. Om 7.15 stonden we al bij het hotel waar we moesten zijn. Vandaag op de planning stond namelijk een 9 uur durende excursie in een klein busje. We waren maar met z’n achten plus één begeleider.

We begonnen met het rijden naar de Hopewell Rocks. Dat zijn stenen die als het eb is 23 meter hoog zijn, maar als het vloed is komen ze nog maar een paar meter boven het water uit. Dat komt omdat de Hopewell Rocks in de Bay of Fundy liggen. Dat is een baai met het hoogste getijdenverschil van de wereld. In gemiddeld 6,5 uur tijd is er een waterverschil van 16 meter. Dat komt doordat de baai steeds smaller wordt waardoor de zee het water omhoog duwt. Ook ligt het aan de sterke stroming. Die informatie kregen we uitgelegd door een super aardige en grappige gids Sean terwijl we ernaartoe reden. Hij vertelde verder ook nog over de lokale geschiedenis en veel meer.

Na de Hopewell Rock reden we verder langs de Bay of Fundy en maakten we nog een paar tussenstops bij bijvoorbeeld Daniels Flats. Daar kon je ver kijken over de bodem van de rivier. Het was in de ochtend namelijk eb. Verder maakten we ook nog een stop bij overdekte houten bruggen. We hebben geleerd dat ze overdekt zijn omdat het hout anders na 8 jaar helemaal verrot was en de brug waardeloos was. Daarom maakten ze een overkapping erover zodat de brug 10 keer zolang mee kon gaan. Als ze merkten dat het dak op een plek aan het rotten was, konden ze namelijk het dal op die plek maken en hoefden de brug niet helemaal vervangen te worden.

Ook maakten we een stop bij een kreeftenwinkel... Er lagen kreeften die al bereid waren en verkocht konden worden, maar ook levende kreeften. Onze gids heeft ze goed laten zien en ons er dingen over geleerd. Ook konden we nog zien hoe ze gevangen worden en wat er gebeurd voordat de kreeften bereid worden. Het was wel grappig om te zien, maar ook wel een beetje eng.

Tussendoor hebben we ook nog samen geluncht. Papa en mama hebben voor het eerst kreeft gegeten en ze vonden het allebei super lekker. Meike en ik hebben op z’n Nederlands genoten van een hamburger met frietjes. We konden alleen niet weg voordat we ook kreeft hadden geproeft. Meike en ik vonden het allebei mwah. We vonden het niet heel veel smaak hebben en waren daarom ook blij met onze keus :).

Op de plek waar we lunchten stond ook een vuurtoren. Je kon hem alleen zien van dichtbij door de mist. Er was in een bepaald gedeelte van de tour zoveel mist, waar de gids van hield, maar waardoor je soms minder ver kon kijken. Het was wel een heel mooi gezicht. Het weer verschilde daardoor ook heel erg. Als er mist was, was het meteen 15 graden, terwijl het zonder mist rond de 28 graden met volle zon was.

We maakten nog wat stops en gingen toen weer terug. De terugweg was dezelfde route als de heenweg en je kon nu heel goed het hoogteverschil van het water zien. Het leek wel een hele andere plek.

Uiteindelijk kwamen we dus ook weer terug bij de Hopewell Rocks, die nu een heel groot stuk onderwater stonden. Waar we in de ochtend hadden gelopen, stond nu voor zeker 15 meter onderwater. Het was een heel bizar gezicht.

Terug in het hotel zijn we even bijgekomen van de lange dag. Als avondeten hebben we bij de supermarkt eten gehaald. Na het eten hebben we nog even door Moncton gelopen. Morgen is weer een reisdag. Het wordt een minder zware dag. Ik heb er weer heel veel zin in!

• 05 Augustus 2019 - 04:23

Jolanda:

WoW, wat een super ervaring .
    Jullie hebben al zoveel gezien en gedaan. Het kan niet op. Wij genieten zo van de verhalen.

• 05 Augustus 2019 - 04:47

Christel:

Echt fantastisch wat jullie allemaal doen en je schrijft zo leuk en levendig Lotte!!
    Fijne reisdag.

• 05 Augustus 2019 - 07:50

Oma:

Theetje Lotte waar haal je de energie vandaan.Na zo'n lange dag nog zo'n levendig verslag.Petje af hoor.Liefs